Å FANGE TID
Trine Mauritz og
Henriette Mauritz Nordbeck
11.10.25 – 02.11.25
I duoutstillingen, «Å fange tid - eksperimenter og konklusjoner» opplever du tekstilkunstnerne Trine Mauritz og Henriette Mauritz Nordbeck i et generasjonsmøte i tekstil, lys og tid. Lys og skygge, prosesser, repetisjoner og materialitet står sentralt. Begge jobber i dybden med farge, men med ulike innfallsvinkler.
Musikk
Juliana Venter
Rolf-Erik Nystrøm
VERNISSAGE
11.10.25, KL12.15
Galleri Vanntårnet
Åpningstale
Lars Elton
Henriette plasserer sitt arbeid innen stedsspesifikk tekstilkunst, med studier i stedsspesifikk kunst ved Universität für angewandte Kunst i Wien, bachelor i tekstilkunst fra Kunsthøgskolen i Oslo og en mastergrad fra Fakultet for kunst, musikk og design i Bergen. Til utstillingen vever hun det hun omtaler som «lerretter» – tettvevde flater. Med ulike materialer og vevstrukturer arbeider hun med konstruksjoner som skaper relieff og lysrefleksjon i flaten, på en TC2-jacquardvev. Lerretene samspiller med lys og skygge, og overflaten reagerer på omgivelsene, endres med betrakterens perspektiv og lysets forandringer. Arbeidene er i fritt tolket forstand forankret i damasktradisjonen, der mønstre trer frem og forsvinner avhengig av synsvinkel og lysforhold.
Etter at arbeidene tas ut av veven bearbeides de videre. Hun farger med både selvsankede plantefarger og kjemiske farger, ofte i flere lag. Kombinasjonen av fargeopptaket til ulike fibre og strukturer skaper komplekse visuelle uttrykk. Naturen og det uforutsigbare – lys, skygge og fraværet – blir likeverdige deltakere i prosessen. Perspektivet er forankret i dypøkologien.
I utstillingen skal Henriette presentere en serie monumentale vever. Arbeidene utforsker sykluser og blir stedsspesifikke i konteksten de plasseres i, der mønstrene responderer på tid, vær og lysinnfall.
Til utstillingen jobber Trine med håndfarget ull. Flaten, fargen og formen skaper optiske illusjoner som både absorberer og reflekterer lys. Illusjonene oppstår når «lerretet» av ull virker å endre karakter, bli metallisk eller som en reflektor, hvor lyset ser ut til å komme fra selve materialet. Lys og skygge skaper en dynamikk som er både visuell og taktil. De siste årene har hun fordypet seg i utforskningen av flaten og fargen, der kontraster mellom to farger danner en levende, malerisk overflate – på samme måte som i de taktile akvarellene hun jobber med parallelt. Når hun kombinerer fargede flater med lys og skygge oppstår spenning – i balansen mellom det forførende og det rasjonelle, linjer og mønstre i repetitive gjentakelser.
Lys og skygge skaper en dynamikk som er både visuell og taktil


Trine Mauritz’ utdanning strekker seg tilbake til 1980- og 90-tallet, da hun studerte i Japan over flere perioder. Hun fordypet seg i en bestemt brette- og fargeteknikk, og har flere offentlige oppdrag, blant annet tre monumentale verk i den norske ambassaden i Tokyo. Den japanske minimalismen og konseptkunsten vektlegger først og fremst et individuelt og eksistensielt uttrykk, snarere enn et teoretisk rammeverk. Med vekt på materialitet, det taktile og prosess, er dette noe hun kjenner seg igjen i. I Japan har lys og skygge stor symbolsk og estetisk betydning. «Komorebi» er et ord som beskriver spillet av lys og skygge når sollys siles gjennom trærne og bladverket, som en påminnelse om en dyp forbindelse til naturen. Spillet mellom lys og skygge står sentralt også i hennes arbeider.
Kompetanseoverføring mellom generasjoner, innenfor nye tolkninger av tradisjonshåndverk, er en drivkraft når de jobber mot utstillingen.
Om kunstnerne:
Trine Mauritz (f. 1960, Oslo) er en etablert norsk tekstilkunstner. Hun er innkjøpt av museer og har utført flere offentlige oppdrag, blant annet for den norske ambassaden i Tokyo, Abu Dhabi, Generalkonsulatet New York City og Svalbard lufthavn. Et av verkene i utstillingen i Vanntårnet vil bli permanent montert i det nye Regjeringskvartalet.
Utdannelse: Hovedfag fra Statens Høgskole for Kunsthåndverk og Design i Bergen, Kunsthåndverkskolen i Kolding, DK, samt studier i Japan.
Henriette Mauritz Nordbeck (f. 1998, Oslo) er en kunstner med bakgrunn fra Oslo, Wien og Bergen. Hun har stilt ut ved blant annet Bergen Kunsthall, Kunsthalle Exnergasse i Wien, Galleri Format og Tekstilindustrimuseet, Salhus.
Utdannelse: Bachelor fra Kunsthøgskolen i Oslo, utveksling ved University of Applied Arts Vienna, master fra Kunstakademiet i Bergen.
Tema
Om utstillingen; "Å fange tid - eksperimenter og konklusjoner" og verkene i Galleri Vanntårnet, om egne arbeider og om japansk tekstilkunst.
FINISSAGE
02.11.25, KL13.15
Galleri Vanntårnet
Artist talk
Trine Mauritz